Ciśnienie w oponach, czym jest i dlaczego warto je monitorować?  

Ciśnienie w oponach to miara siły, z jaką powietrze wypełnia opony. Jest to ważne, ponieważ niewłaściwe ciśnienie w oponach może wpłynąć na bezpieczeństwo i koszt eksploatacji pojazdu.

Warto monitorować ciśnienie w oponach, ponieważ:

  1. Bezpieczeństwo: Prawidłowe ciśnienie w oponach pozwala na lepszą kontrolę pojazdu, skrócenie drogi hamowania, a także zmniejszenie ryzyka wypadku spowodowanego utratą kontroli nad pojazdem.
  2. Trwałość opon: Niewłaściwe ciśnienie w oponach może skutkować szybszym zużyciem bieżnika, co prowadzi do konieczności wcześniejszej wymiany opon.
  3. Oszczędność paliwa: Zbyt niskie ciśnienie w oponach prowadzi do zwiększonego oporu toczenia, co z kolei zwiększa zużycie paliwa.
  4. Komfort jazdy: Prawidłowe ciśnienie w oponach przekłada się na lepszy komfort jazdy, stabilność i dokładność prowadzenia pojazdu.

Dlatego ważne jest, aby regularnie monitorować ciśnienie w oponach i utrzymywać je na właściwym poziomie. Można to zrobić za pomocą manometru lub korzystając z systemu monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).

manometr

System monitorowania w oponach (TPMS), czym jest i do czego służy?

System Monitorowania Ciśnienia w Oponach (TPMS - Tire Pressure Monitoring System) to elektroniczny system, który informuje kierowcę o aktualnym ciśnieniu w oponach. System składa się z czujników zamontowanych w kołach pojazdu, które mierzą ciśnienie i temperaturę w oponach.

Istnieją dwa rodzaje systemów TPMS: bezpośrednie i pośrednie. System bezpośredni składa się z czujników, które bezpośrednio mierzą ciśnienie w oponach i przesyłają informacje do modułu kontrolnego. System pośredni mierzy ciśnienie w oponach na podstawie informacji z czujników ABS.

W przypadku, gdy ciśnienie w oponie spadnie poniżej ustalonego poziomu, system TPMS powiadamia kierowcę o tym zdarzeniu za pomocą sygnału dźwiękowego, kontrolki na desce rozdzielczej lub informacji wyświetlanej na ekranie.

System TPMS ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa i zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdu poprzez informowanie kierowcy o niskim ciśnieniu w oponach, co pozwala na szybkie podjęcie odpowiednich działań i uniknięcie potencjalnych problemów.

Urządzenie do obsługi czujników TPMS

Urządzenie do obsługi czujników TPMS to narzędzie służące do diagnozowania, programowania i kalibracji systemu monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Za pomocą takiego urządzenia można odczytywać informacje z czujników TPMS, takie jak ciśnienie w oponach, temperatura, stan baterii oraz numer identyfikacyjny czujnika. Urządzenie to pozwala również na programowanie czujników TPMS po wymianie opon, kalibrację systemu oraz diagnozowanie błędów związanych z systemem TPMS. Dzięki temu narzędziu mechanik lub serwis oponiarski mogą dokładnie ustawić i skalibrować system TPMS dla danego pojazdu, co przekłada się na poprawę wydajności i bezpieczeństwa jazdy.

urządzenie Ateq VT-56

Urządzenia te zakupić możemy na witrynie:  https://swistowski.pl/pl/168-urzadzenia

Zawory do czujników ciśnienia w oponach

Zawory do czujników ciśnienia w oponach są elementem, który umożliwia czujnikowi mierzenie ciśnienia powietrza w oponie. Zawór ten zwykle składa się z metalowego pręta oraz uszczelki, która uniemożliwia wyciek powietrza z opony. Są one wyposażone w specjalne nakładki lub adaptery, które umożliwiają ich zamocowanie na czujniku TPMS. Istnieją różne rodzaje zaworów, w tym zawory gumowe i metalowe. W przypadku wymiany opon, często zaleca się również wymianę zaworów. Jest to związane z faktem, że zawory do czujników ciśnienia w oponach są narażone na wiele czynników, takich jak wilgoć, korozja czy uszkodzenia mechaniczne, co może prowadzić do wycieku powietrza i błędów w systemie TPMS. Warto pamiętać, że w przypadku wymiany opon, należy zadbać o to, aby nowe zawory były kompatybilne z czujnikami TPMS zamontowanymi w danym pojeździe. 

Czujniki uniwersalne

czujnik tpms huf

Czujniki uniwersalne ciśnienia w oponach to urządzenia, które służą do monitorowania ciśnienia w oponach. Często są stosowane jako alternatywa dla oryginalnych czujników zamontowanych w kołach pojazdu. Są one kompatybilne z różnymi modelami pojazdów, co oznacza, że można je stosować w wielu różnych samochodach. Często oferują też szerszy zakres pomiaru ciśnienia i temperatury niż oryginalne czujniki. Można montować je na felgach lub na zaworze opony. Często wymagają programowania i kalibracji, co może być wykonywane za pomocą specjalnego narzędzia programującego.

Warto pamiętać, że niektóre modele czujników uniwersalnych mogą nie być kompatybilne ze wszystkimi modelami pojazdów i nie zawsze gwarantują dokładność pomiaru, co może wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy i wydajność pojazdu. Dlatego przed zakupem czujników uniwersalnych należy upewnić się, że są one odpowiednie dla danego pojazdu i spełniają wymagania producenta opon.

Czujniki dedykowane

Czujniki dedykowane ciśnienia w oponach to oryginalne czujniki montowane przez producenta pojazdu. Są one zaprojektowane i przystosowane do konkretnej marki i modelu pojazdu, zgodnie z jego specyfikacją. Są one zwykle montowane na zaworach lub wewnątrz felg, a ich wymiana lub naprawa może być wykonywana tylko przez autoryzowany serwis pojazdu. Wymiana czujników dedykowanych zwykle jest kosztowniejsza niż wymiana czujników uniwersalnych.